Čest poraženým

Napadlo mne, než se Janina vrátí, popíši některé z jejich veselých historek. Tak třeba tahle. Zeptal jsem se ji jednou před vánocemi, jestli bychom si nevyjeli na hory. "Zbláznil jsi se? Vždyť to je pořád do kopce!"

rázně usadila mé nadšení. Když ale viděla můj nechápající a zklamaný pohled, již jemněji otočila.

„Milý můj, o horách nechci ani slyšet a hned ti vysvětlím proč.“ Zalévá kávu, zhluboka se nadechuje, snad aby ji stačil dech na tu hrůzu, co mi chce převyprávět.

 

„Víš, chodila jsem s Tondou a ten hory miloval. I já jeho.“ Náhle se rozchechtá.

„Blbec.“

„Myslíš toho Tondu z od Klášterce?“ ujasnil jsem si její bývalé známosti.

„Jo. Toho. Že prý mne vezme na takovou malou procházku na běžkách. Že tam má srub s krbem, bude romantika a tak. Počasí bylo luxusní, nějaké to kilo dole se taky hodí. Tak.

Proč ne? Během dopoledne posháněl pro mne nutnou výbavu a druhý den jsme v pět hodin ráno seděli v buse, směr Krkonoše.“ Bylo mi divné, proč nevezme auto a proč tak časně ráno. Ale láska je láska a ta prý hory přenáší.

Rozchechtá se, že sotva popadá dech. Její nakažlivý smích, je neskutečný.

„Proč nebereme auto  Toníčku?“ a pořád se ještě zakuckává smíchem. Začínám se smát taky, aniž bych věděl čemu. Znáte to?

„Janičko, tohle musí být bez civilizačních vymožeností, pak by to nebylo ono.“

„Aha. Jasně. Když romantika, tak, bez komfortu. Pak by to nebyla ta správná atmoška viď?“

„Přesně tak.“ zahledí se zasněně z namrzlého okna busu do ubíhajících bílých kopců kolem nás.

  Ve Špindlu bylo úžasně. Však to znáš. Slunce právě vycházelo, vše bylo takové třpytivé, syrové, čerstvé. No prostě zimní. Beru svůj batůžek s řízkem, tatrankou a termoskou. To je to pro mne v daném okamžiku nejdůležitější. O běžky, hůlky, vosky se postará prý můj horský vůdce. Sotva bus zmizel, ptám se Tondy.“

„Ty nemáš žádný baťoh?“ Chytá se za hlavu.

„Sakra, zůstal v tom buse. Ale co. Ve srubu je jídla dost. Před týdnem jsem ho půjčoval Kamilovi, tak tam určitě něco nechal.“ Řeší nenadálou komplikaci a nazouvá si běžky.

„No jak myslíš.“ A ještě více si přitáhnu svůj batůžek za kšíry, abych nedopadla jako on.

To první stoupání Na směr Luční Bouda bylo nekonečné. Je pravdou, že Tonda byl ohleduplný a vždy na mne na dohled počkal. Myslím, že tím ale ztrácel své tempo a určitá nervozita a únava na něm byla zřejmá.

„Toníčku, nemusíš na mne pořád čekat, když pojedu po stopě, nemohu tě přece minout. Počkej vždycky na rozcestí.“ Snažila jsem se mu to usnadnit.

„A tobě by to nevadilo?“ Úleva v jeho vyčerpané tváři byla evidentní.

„No jasně. Jeď. Každý svým tempem.“ Rázný a snad i radostný odpich jakým vystřelil, byl obdivuhodný. Mně se také ulevilo. Mohla jsem si alespoň na pár minut sednout, dát si tu svačinu a cigárko. Přece jen už jsme na cestě půl dne ve výšce minimálně patnáct set metrů a pořád stoupáme.“ Divné mi bylo, že jsme cestou nepotkali žádnou boudu, kde bychom doplnili zásoby. Ale co, je to horal. Ví, co dělá.

A zase ten její smích k nezastavení, že už se řehtám s ní a stále nevím čemu.

Se slzami v očích pokračuje.

„Před soumrakem dorazím na to vysněné rozcestí.  Já hladová, nohy už jen předkopávám. Tonda evidentně nasraný, hladový a zmrzlý.“ Ale znáš to, horal. Zakrýval to, jak mohl a jen pokynul kamsi k lesu. Tamhle to je.

„No sláva. Tak jedem.“ Povzbuzuji sama sebe i jeho, jako že je všechno v naprostém pořádku  a vše jde podle plánu.

Není. Nemáme jídlo, jsme promrzlí a vyčerpaní. Jsem na ten jeho srub zvědavá. Jen to mi pomohlo ze sebe vyždímat zbytky energie. Ani jsem si nevšimla, že jsme vyjeli z běžkařské stopy. Sníh už tvořil ledovou krustu, takže co tři minuty to pád na tvrdo. Takže ještě pomlácená. Výborně. Zkrátím to. Ve srubu samozřejmě nebylo nic, jen dřevo. Alespoň to. Tonda vědom si, že to asi přehnal, mne u hřejícího krbu konejšil, že to bude dobré. Hned zítra ráno, že prý vyrazíme na KRAKONOŠOVU ZAHRÁDKU. Je to prý kousek.

Schoulila jsem se mu do náruče u krbu a vyčerpáním okamžitě usnula. Jen od hřejících plamenu, a praskajícího dřeva, jako bych slyšela z dálky svůj hlas.

„Tak to je fajn, tam se dáme snídani, grog a dolů se svezeme lanovkou. Viď?“

„Jasně!“

Pro tvoji představu. Krakonošova Zahrádka je palouk bez bufetu, lanovky a jakékoli běžkařské stopy. Tam totiž bydlí Krakonoš a ne idioti z města, co si pořád chtějí něco dokazovat.

„No a proto já s tebou nepojedu na hory.“ a teď se dívá zcela vážně, bez jediného náznaku úsměvu.

„Chápu.“

 

Autor: Milan Kalous | pátek 18.11.2016 8:18 | karma článku: 19,22 | přečteno: 450x
  • Další články autora

Milan Kalous

Promořená stopařka

Je to týden a Verča nikde. Docela jsem si na ni zvykl. Ale co když už je také promořená? Včera to bylo v televizi. Zcela fundovaně o tom vedli debatu. Nejdřív jsem si myslel, že se dívám na nějakou ujetou Partičku s Genzerem

7.4.2020 v 6:39 | Karma: 16,50 | Přečteno: 728x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka bez roušky

Zvonek. CRRR. To bude Veronika. Stavila se s rouškami, jak slíbila. Otvírám z vesela a zvu ji dál. "Kde máš roušku?“ Nemyslím to zle. Vždyť jsem také bez roušky. Jsem přece doma ne?

3.4.2020 v 6:52 | Karma: 14,45 | Přečteno: 789x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka v roušce

Všechno se zastavilo. Úplně všechno. Policie má jiné starosti.Silnice pusté, bankovní účet vysychá, dovolená v háji. No tak budeme doma. Vždyť je tady také hezky. Pouštím si nově spuštěný televizní kanál pro seniory..

28.3.2020 v 6:49 | Karma: 13,20 | Přečteno: 645x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka - sms

Ten dopis mi byl čert dlužen. Verču mi byl čert dlužen. Celý ten stop mi byl čert dlůžen. Co mohu dělat? Nemohu dělat vůbec nic. Mohu jen napsat sms, že nestíhám, že se omlouvám, že mi to je moc líto. Ale čeho? Že jsem srab?

5.3.2020 v 6:54 | Karma: 13,52 | Přečteno: 558x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka - dopis

Veronika se od mámy konečně odstěhovala a všechno vyšumělo do ztracena. Už jsem ani nekontroloval katastr. Hlavně jsem přestal brát stopařky. I když je pravdou, že občas mi hlavou prolétlo, co všechno se tu noc mohlo stát.

3.3.2020 v 6:59 | Karma: 14,97 | Přečteno: 632x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 177
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1463x
Jen se tak dívám a naslouchám tónům kolem sebe.