Čest poraženým - Kuba Kubula

Pro Kubu nastal den „D“. Nestavil se. Asi si věří, že na ten třetí poslední opravný termín to dá. Hrdina. Nemám číslo ani na tu Janu. Pokud to dnes nedá, byl tady čtyři roky úplně na nic. 

„Kolego, mohl by jste za mne dnes zaskočit na poslední hodinu jako dozor ke zkouškám?“ volá mi nečekaně zástupce. Zní mi to jako rajská hudba.

„Samozřejmě. V kolik?“ tak přece nad ním drží někdo tam nahoře ochrannou ruku. Otvírám dveře od učebny, kde by ti dva zoufalci měli obhájit nezdařenou opravnou zkoušku a své čtyřleté působení na tomto ústavu. Ha, sedí tam už jen jeden a Kuba to není.

„Kuba už to odevzdal?“ ptám se zástupce s úlevou.

„Jo, odevzdal. Nedobrovolně.“ Otevírá písemnou práci na stole. Na přeškrtaných otázkách vidím pomačkaný tahák ve formátu A5.

„Sebral  jsem mu to. Taková drzost. Aby přede mnou kdokoli vytáhl takovouhle plachtu, tak to jsem ještě nezažil.“ vyhodí do vzduchu pomačkanou, drobně popsanou Kubovu přípravu z domova. Tahák se snáší houpavým letem zpět na písemku a zástupce pokračuje.

„ Kdyby to měl alespoň na třech malých, klasických formátech pro taháky a trochu to maskoval, neřeknu ani slovo. Ale tohle beru opravdu jako nehoráznost.“

„Kurňa.“ Ulítlo mi. Všichni víme, že trocha tolerance u jakékoliv zkoušky je nutná. Už jen fakt, že si to přepíší je přece forma studia. Když informace projde rukou, je dost pravděpodobné, že se v hlavě také něco zachytí.

„Kolego, stejně to přistane ke klasifikaci vám na stole.“ No, čím dál tím lépe. Ještě pod tím budu podepsaný já. Výborně. To už se nebudu moci U Hroznu ani ukázat. Střádám v hlavě alibi, jak to vysvětlím Janě. Nestavil se. Ani Jana nevolala. Tak co potom chtějí? A kdo vlastně po mně co chce?

„No tak to jsem v pěkné kaši.“ Postesknu si nahlas zástupci a usedám nad nedopsanou Kubovou prací. Listuji prázdnými listy zadání a červeně proškrtaným textem, jestli by se z toho nedalo ještě něco vylovit. Nedalo.

„Jak to myslíte?“ ptá se oprávněně rozezlený zástupce. Převyprávím mu mou marnou snahu o přípravu Kuby na dnešní den.

„No to mi tam do toho piva třikrát plivnou.“ Ulítne mi dovětek. Zástupce zpozorní.

„Hm, to asi jo.“ Je vidět, že nastalá situace mu není lhostejná.

„Tak se pod to podepíši já. A bude to mít za opisování. Tím jste z toho venku.“ Rozhodne z pozice šéfa.

„Uf.“ Alespoň něco. Ale stejně.  Na pivo už tam nepůjdu.

„Tak to tady dotáhněte s Romanem, já už musím letět.“ Klap. Slyším jeho vzdalující se kroky.

Teprve teď jsem zaregistroval Romana potícího se u počítače. Neměl jsem to tady tak ventilovat. Nahlížím Romanovi přes rameno, jak si vede. Má to formou testu v počítači, takže v podstatě nevidím nic.

„Dáš to?“ ptám se šeptem.

„Snad.“ uleví se mi, že nebudu muset podvádět.

„Dobrá tedy. Ale kdybys přece jen nerozuměl nějaké otázce, jsem tady.“ A znovu se prohrabuji v Kubově zpackané práci, jestli tam nepůjde něco vydloubnout. Nepůjde.

Roman právě z prožitého zážitku se zástupcem a Kubou si nedovolí ani špitnout. Jen se vrtí a otírá si dlaní zpocené čelo.  Vypadá to, jako když si dělá kšilt, abych neviděl kam se kouká.

Má to na židli? Nebo pod levou rukou? Je mi to jedno. Znám to. Také jsme hráli s kantory tyto zábavné hry. Kluci jsou hrdý, nepotřebují poradit. Neptají se. Chtějí to zvládnout sami. Ukázat nám, že kdo se u opravných zkoušek mýlil, jsme byli my.

Cítím se pod psa. Za Kubu. Měl jsem jako učitel zajít znovu ke Hroznu, když se neozval a dokopat ho? Vyžádat si číslo na Janu a seřvat ji, když po mně něco chce, tak ať se stará?

Nevím. Že mám ale pocit poraženectví, to tedy mám. Ke všemu dnes bylo vyhodnocení a Roman to taky nedal. Ten má ještě jeden opravný termín. Tak pokračování příště.

Autor: Milan Kalous | středa 14.12.2016 11:12 | karma článku: 13,85 | přečteno: 412x
  • Další články autora

Milan Kalous

Promořená stopařka

Je to týden a Verča nikde. Docela jsem si na ni zvykl. Ale co když už je také promořená? Včera to bylo v televizi. Zcela fundovaně o tom vedli debatu. Nejdřív jsem si myslel, že se dívám na nějakou ujetou Partičku s Genzerem

7.4.2020 v 6:39 | Karma: 16,50 | Přečteno: 728x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka bez roušky

Zvonek. CRRR. To bude Veronika. Stavila se s rouškami, jak slíbila. Otvírám z vesela a zvu ji dál. "Kde máš roušku?“ Nemyslím to zle. Vždyť jsem také bez roušky. Jsem přece doma ne?

3.4.2020 v 6:52 | Karma: 14,45 | Přečteno: 789x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka v roušce

Všechno se zastavilo. Úplně všechno. Policie má jiné starosti.Silnice pusté, bankovní účet vysychá, dovolená v háji. No tak budeme doma. Vždyť je tady také hezky. Pouštím si nově spuštěný televizní kanál pro seniory..

28.3.2020 v 6:49 | Karma: 13,20 | Přečteno: 645x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka - sms

Ten dopis mi byl čert dlužen. Verču mi byl čert dlužen. Celý ten stop mi byl čert dlůžen. Co mohu dělat? Nemohu dělat vůbec nic. Mohu jen napsat sms, že nestíhám, že se omlouvám, že mi to je moc líto. Ale čeho? Že jsem srab?

5.3.2020 v 6:54 | Karma: 13,52 | Přečteno: 558x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka - dopis

Veronika se od mámy konečně odstěhovala a všechno vyšumělo do ztracena. Už jsem ani nekontroloval katastr. Hlavně jsem přestal brát stopařky. I když je pravdou, že občas mi hlavou prolétlo, co všechno se tu noc mohlo stát.

3.3.2020 v 6:59 | Karma: 14,97 | Přečteno: 632x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 177
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1463x
Jen se tak dívám a naslouchám tónům kolem sebe.