Čest poraženým

Na benzinku se mi za Kubou vůbec, ale vůbec nechce. Beztak to bude od něho nějaká chujovina. Zvědavost mi nedá, a tak to řeším sms zprávou. Vyhnu se tím zbytečným vulgaritám, jen jak ho uslyším. Ten výuční list mu neodpustím. 

„Kubo, pošli mi nějaký odkaz na netu o té tvé věci, když už na tom děláš dva roky.“ Na té jeho promáčené vizitce stěží přečtu číslo mobilu, natož nějaké stránky. 
Odpověď dorazila hned. - You Tube – „mlhoviště“. Nic víc, nic méně. To jsem si mohl myslet. Dělá si se ze mne srandu. Nicméně tam vlezu a fakt jo. Ten potížista na něco kápl. Proto tak kašlal na studium. Pohltilo ho to, jako Tleskače létající kolo. 
„Kubo, stav se za mnou do školy. A vezmi tu věc s sebou.“ nedokáži si vysvětlit, jak z obyčejné trubky dokázal takový efekt.
„Jasně pane učiteli. A nebudete mi zase nadávat?“ reaguje překvapivě sebejistě.
„Teď? Když padla Varšava?“ Použiji svůj oblíbený bonmot pro zlehčení.
"Odpoledne." Jsem zvědav s čím přijde. Jestli ta věc umí to, co jsem viděl? Máme tady díru v trhu.  
Přišel. Kupodivu přesně. V ruce drží smotanou žlutou hadici, či co a ještě ve dveřích na mne vyvalí. 
"Nemáme to ale kde vyzkoušet. Venku je pod nulou a bude to zřejmě vyrábět sníh." 
"O to lépe. Vyrobíme v Praze pod Václavem pro děti na vánoce kopec sněhu, jako Roman Skamene v tom svým kultovním filmu." beru do ruky vtipně zkroucenou tenkostěnou plastovou trubku, zakončenou rychlospojkou.
"Odkud to  máš?" nikdy jsem nic takového neviděl. Průsvitného, lehkého, pevného, barevného. Zatváří se jak jeliman, že není tak hloupý, aby vybalil hned všechny karty na stůl.
"Já Vám to řeknu a vy mne vytunelujete." působí nadmíru sebejistě, že on je teď tady ten, co zkouší. 
"Tak jinak? Jak to chceš prodávat, když nemáš vyuční list a tím pádem ti nikdo v tomhle povedeným státě živnost nepovolí. Se základním vzděláním nejsi nic." Teď spadla čelist jemu.
"Opravdu?" zděšení v jeho očích bylo politováni hodné.
"Jisto jistě. A jestli si myslíš, že já na tobě chci parazitovat, tak si najdi někoho jiného. Projekt to je zřejmě dobrý. Na trhu nic takového není. Ale tím že jsi se vysral na školu, jsi odkázaný na druhý. Jasný? Omlouvám se za ten vulgarismus." zakončil jsem  svůj podagogický monolog a s nabídkou na usmíření pokračuji.
"Pokud chceš tuhle věc nakopnout do výšky se mnou a zbohatnout, musíme si věřit. Já tě neokradu. Musím ale vědět všechno. Na videu dobrý. Nápad dobrý. Možná i vím, proč to takovou parádu dělá a kde je ta finta. Nabízíš to za pět stovek? To jsi blázen. Ta trubka není odtud. To víme. Typuji Španělsko, nebo Itálii." Obracím tu neskutečně jednoduchou věc v ruce.
"Itálie." procedí mezi zuby naštvaný, že jsem ho odhalil.
"A ty tam pro ni pojedeš? Za pět stovek? Nebo za pět tisíc? Až jich prodáš deset? Za pět stovek nedojedeš ani do Českých Budějovic!" Zkouším pružnost a odolnost materiálu. Dobrý. Netříští se to. Neláme se to. Drží to tvar. 
"Matroš dobrý. A máš to v pěti barvách?"
    Sedí sklesle v křesle. Né už sebejistý, nadšený a odhodlaný. Bez vyučního listu nemůže  dělat vůbec nic. Možná popeláře. Nebo někde na lince. Ani tu živnost si nemůže zřídit, za kterou hned zaplatí na sociálním a zdravotním čtyři tisíce Českých, aniž by  vydělal jedinou korunu. To vše na něho chrlím v návalu emocí, že úspěch se u nás neodpouští atd. Má skoro na krajíčku a tak ubírám na plynu.
"Neboj. Tohle se prodávat bude. Jestli to bude dělat mlhu nebo sníh, to už je jedno. Ale za úplně jinou cenu." Dodej mi podklady na kolik tě vyšla jedna trubka, odkud jsi ji přivezl a já ti do týdne zpracuji rozpočet. Bereš?" podávám mu zpátky tu směšnou věc. Myslím tak jednoduchou, že to je až směšné. A náhle to z něj začne padat.
"Ta trubka vyjde na dvě stovky." utrousí a pořád civí do podlady.
"A koncovka? A Práce? A Režie? A tvůj vysněný zisk? A prý za pětset?Aby to bylo prodejný! Víš co zaplatíš na dálnicích za poplatky? Ne já se nebudu rozčilovat, mně to doktor zakázal. "Třískám spontánně do stolu, až se sám leknu, jestli nejsem psychopat. Kuba nadskočí a pomalu se zvedá.
"A pomůžete mi pane učiteli?" to mne opět zklidní.  O podnikání v Čechách něco vím. Sám jsem v tom srabu byl patnáct let.
"Proč bych nepomohl? Mám na tom taky zájem a řeknu ti to upřímně. Finanční zájem. Ale škodnej nebudeš. To ti mohu slíbit." A s tím jsme se rozešli. 

 

Autor: Milan Kalous | středa 21.12.2016 18:45 | karma článku: 11,60 | přečteno: 316x
  • Další články autora

Milan Kalous

Promořená stopařka

Je to týden a Verča nikde. Docela jsem si na ni zvykl. Ale co když už je také promořená? Včera to bylo v televizi. Zcela fundovaně o tom vedli debatu. Nejdřív jsem si myslel, že se dívám na nějakou ujetou Partičku s Genzerem

7.4.2020 v 6:39 | Karma: 16,50 | Přečteno: 728x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka bez roušky

Zvonek. CRRR. To bude Veronika. Stavila se s rouškami, jak slíbila. Otvírám z vesela a zvu ji dál. "Kde máš roušku?“ Nemyslím to zle. Vždyť jsem také bez roušky. Jsem přece doma ne?

3.4.2020 v 6:52 | Karma: 14,45 | Přečteno: 789x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka v roušce

Všechno se zastavilo. Úplně všechno. Policie má jiné starosti.Silnice pusté, bankovní účet vysychá, dovolená v háji. No tak budeme doma. Vždyť je tady také hezky. Pouštím si nově spuštěný televizní kanál pro seniory..

28.3.2020 v 6:49 | Karma: 13,20 | Přečteno: 645x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka - sms

Ten dopis mi byl čert dlužen. Verču mi byl čert dlužen. Celý ten stop mi byl čert dlůžen. Co mohu dělat? Nemohu dělat vůbec nic. Mohu jen napsat sms, že nestíhám, že se omlouvám, že mi to je moc líto. Ale čeho? Že jsem srab?

5.3.2020 v 6:54 | Karma: 13,52 | Přečteno: 558x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Stopařka - dopis

Veronika se od mámy konečně odstěhovala a všechno vyšumělo do ztracena. Už jsem ani nekontroloval katastr. Hlavně jsem přestal brát stopařky. I když je pravdou, že občas mi hlavou prolétlo, co všechno se tu noc mohlo stát.

3.3.2020 v 6:59 | Karma: 14,97 | Přečteno: 632x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘKA - ve střehu

Hodil jsem celou tu stopařskou etýdu za hlavu a soustředil se zase sám na sebe. Nevolají. Také nevolám. Jen občas zkontroluji mámin katastr nemovitostí, jestli jsou brambory na řádku a všechno je v pořádku. Jak s oblibou říkávala.

12.2.2020 v 17:19 | Karma: 13,81 | Přečteno: 564x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘKA - klid před bouří

Hned po výuce volám máti "Jak to vypadá?" V ledasčem má vždy pravdu. Tak jako každá matka. Nicméně polonahé děvče toulající se sychravou krajinou, toho času spící v její ložnici je zdá se mi i pro ni nevšední situace.

10.2.2020 v 15:33 | Karma: 17,38 | Přečteno: 607x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘKA - můj osud

Stoupáme po schodišti starého bytového domu jako zloději zkoumající každé mezipatro pohledem nahoru. Čtvrté patro. Zdá se tu být klid. Také proč ne. V půl páté ráno. „Máš klíče?“

9.2.2020 v 6:33 | Karma: 18,77 | Přečteno: 781x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘ - Veronika doma

Sedím u té pumpy neschopen čehokoli. Vzít si cizí osobu do auta je dnes opravdu hazard se životem. Pomalu mi dochází, co se vlastně stalo. Kontroluji. Doklady mám u sebe, brašna s laptopem je také na místě, mobil,... Sakra mobil.

6.12.2019 v 5:20 | Karma: 18,35 | Přečteno: 713x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘ - Veronika ŽD

To mlčení je nesnesitelné. U Ždírce jsem to nevydržel. Tak mladá a v blázinci v Brodě? Od tama prý není návratu. To mi nějak nesedí. Přemýšlím nahlas. Jako první jsou zde přece psyhiatrická zařízení.

26.11.2019 v 7:19 | Karma: 14,45 | Přečteno: 659x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘ - Veronika HB

Nezastavuj osamělé slečně. Nařkne tě ze znásilnění a budeš platit, platit, platit. Dokud tě úplně nezničí.

23.11.2019 v 4:49 | Karma: 20,07 | Přečteno: 900x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘ - novodobé somráctví

Zastavit dnes stopaři je hazard se životem. Uvolňovaly se mantinely, uvolnily se i mravy. Pořád mám ale pocit, že jako řidič těm stopařům něco dlužím.

17.11.2019 v 5:04 | Karma: 16,47 | Přečteno: 675x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘ - naděje i strach

V listopadu se v každém z nás probudila naděje, ale i strach. My co jsme nikdy na západě nebyli a znali ho jen z každodenních komunistických propagand jsme vedle euforie pocítili i úzkost. Obstojím? Osvědčím se? Nelžete, že ne!

16.11.2019 v 6:39 | Karma: 10,08 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘ - listopad 1989

Nejlepší časy na stop byly, když pukaly ledy. To vám stavěli ještě než jste přišli na stanoviště. Bohatší, chudší, vzdělaní i hloupí. Všichni. Stačilo mít pod paží pár smotaných plakátů a na silnici se o vás poprali.

10.11.2019 v 6:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 395x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

STOPAŘ - funebrák

Je dobře, že dnes už tolik stopařů na cestách není. Je dobře, že to studenti nemají zapotřebí a jezdí téměř zadarmo. Je ale škoda, že přijdou o ty zážitky, co jsme na stopu zažívali my. Tak třeba tenhle.

9.11.2019 v 6:22 | Karma: 18,31 | Přečteno: 476x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

V zajetí hry IX. - návrat

Výmluvy Tomáše, že ho spravedlnost dostihla pro nesplacené dluhy ho do basy zřejmě opravdu dostanou. Otázkou je, co bude dál. Dluží podle portálu justice celkem milión korun. To už je slušná částka.

5.11.2019 v 17:30 | Karma: 8,77 | Přečteno: 185x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

V zajetí hry VIII. - vězení

Tak už to má jisté. Tom. Dva roky natvrdo. No ale pozor, jak bude splácet tu insolvenci? Jak bude splácet alimenty? Neměl prostě podvádět. Nebudu si dělat výčitky. Nebudu.

3.11.2019 v 7:38 | Karma: 13,04 | Přečteno: 344x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

V zajetí hry VII. - trestní oznámení

Podat na lumpa trestní oznámení není jen tak. Chce to odvahu a jistotu, že toho kdysi blízkého, milého, pozorného gaunera chcete opravdu zlikvidovat. Poslat do vězení. A teď na jak dlouho? Rok je málo, deset je moc.

31.10.2019 v 6:31 | Karma: 12,42 | Přečteno: 429x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Kalous

Demokracie před soudem

Jméno: Demokracie. Datum narození: 17.11. 1989. Narozena: v Československu. Národnost: Česká Státní příslušnost: ČR-EU

30.10.2019 v 8:13 | Karma: 9,54 | Přečteno: 293x | Diskuse| Společnost

Milan Kalous

V zajetí hry VI. - lék na insolvenci

Víme jak to u nás chodí. Víme jak si půjčit mega a vrátit jen třetinu. Vědí to gembleři. Vědí to hlavně podvodníci.

29.10.2019 v 5:34 | Karma: 13,15 | Přečteno: 341x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 177
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1463x
Jen se tak dívám a naslouchám tónům kolem sebe.